Dobbeltdrab på mor og far: Én af danmarkshistoriens mest spektakulære familiedrab

18 juni 2024 - Sidst opdateret 2 september 2024

Miki Mistrati og Robert Zola Christensen er forfatterne bag MORD I FAMILIEN - DOBBELTDRAB PÅ MOR OG FAR; en drama-dokumentarisk beretning om én af Danmarks mest makabre forældredrab, der fandt sted i Østjylland i sommeren 2016.

Det er den 12. juli, klokken er lidt over fire, og det er højsommer i Danmark. På en landevej nord for landsbyen Vonge kører en koksgrå Volkswagen Golf Plus. I den ni år gamle bil sidder en solbrændt og beskidt mand ved navn Søren. Søren er tidligere militærmand med flere udsendelser bag sig, han har PTSD, har pjusket, tyndt hår og et stort, rodet og uklippet skæg.

På sædet ved siden af ham ligger en plastikpose med to bakker Stryhns leverpostej og noget lyst brød i en brun papirpose, som han har købt i en Dagli' Brugsen et par timer tidligere. I bilens bagagerum ligger resultatet af den frygtelige forbrydelse, han har begået en lille uge forinden, og som titlen MORD I FAMILIEN - DOBBELTDRAB PÅ MOR OG FAR rekonstruerer.

Men denne lydbog er mere end en gennemgang af en grusom forbrydelse. Det er også en undersøgelse af et sjældent og komplekst fænomen, der kaldes "double parricide" - ugerningen når et voksent barn dræber begge sine forældre.

Hvad får et menneske til at begå en sådan handling? Hvilke psykologiske, sociale og juridiske implikationer har det? Og hvordan kan vi forstå og forebygge sådanne tragedier i fremtiden? Disse er nogle af de spørgsmål, som titlen søger at besvare.

MORD I FAMILIEN - DOBBELTDRAB PÅ MOR OG FAR udkommer som Mofibo Original lydbog d. 1. juli og er indtalt af Dan Schlosser. Søren er ikke gerningsmandens rigtige navn.

Det vil være muligt at lytte eksklusivt til lydbogen før officiel lancering d. 1. juli 2024 i Mofibos online presserum: https://press.mofibo.com

NB: Omtaler af titlen og interviews med forfatteren må gerne offentliggøres pr d.d., men lydbogsanmeldelser må ikke offentliggøres før d. 1. juli 2024 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 1. juli 2024 kan du finde lydbogen i Mofibos app.

Forfattere: Miki Mistrati & Robert Zola Christensen
Indlæser: Dan Schlosser

Billeder af cover og forfattere findes nedenfor og kan frit benyttes med tilhørende kreditering.

Om forfatterne:

Miki Mistrati (f. 1968) er en dansk producer og journalist. Han var nyhedschef og Ledende Redaktør for Ekstra Bladet og har produceret over 50 dokumentarfilm. Gennem karrieren har han arbejdet for DR1, DR2, TV2-Nyhederne, Nordisk Film & TV, Bastard Film og SKY og blandt hans dokumentarfilm er 'Den hemmelige tjeneste' fra marts 1998, der førte til PET-kommissionen.

Robert Zola Christensen (f. 1964) er en dansk forfatter, der siden debuten i 1997 har skrevet børnebøger, en manual til skrivekunsten, en samling af vandrehistorier, samt flere romaner, noveller og digte. Han har både gjort sig inden for den faglitterære og den skønlitterære genre.

Miki og Robert har tidligere sammen udgivet true crime-bogen 'Dødslægen: Drabet på Bornholm 1995' om trekantsdramaet, der endte som tredobbelt drab og rystede den danske lægestand og resten af landet.