De kaldte mig Lolita

7 september 2023 - Sidst opdateret 11 oktober 2023

En sand historie om pigen, der blev kendt som Københavns Lolita.

En sommerdag på Thylejren i 1974, beslutter 13-årige Lotus sig for at blive voksen. Og for at blive voksen, må man naturligvis opføre sig som en voksen. Så hun stjæler sin mors cigaretter, lærer sig selv at ryge og opsøger en voksen mand ved bålpladsen. Efter at have mistet sin mødom under de tørrede urter i hans jordhule, begynder hun en seksuel dannelsesrejse, der ikke leder til det voksenliv, hun havde ønsket sig - men til et udfarende og grænsesøgende ét. Og til kælenavnet Lolita.

Derefter følger en årtier lang både farverig og foruroligende tilværelse, der har uhyggeligt mange paralleller til Vladimir Nabokovs berømte roman. DE KALDTE MIG LOLITA er ikke bare fortællingen om Lotus, men om rigtig mange af verdens Lolita'er, og det kulturelle kompleks der bliver ved med at gentage sig i deres historie.

Det er en historie, som nemt kunne puttes i kassen med de andre historier, som bliver undskyldt med, at 'det var en anden tid'. Men den kasse vil Lotus ikke være i. Ikke længere. Hun åbner den og blotlægger nogle af de dunkle bagsider af 1960-70'ernes seksuelle frisind.

Sidst - men ikke mindst - er bogen en kritik af den massekultur, film, musikvideoer m.m., der har fordrejet den oprindelige Lolita-fortælling fra at handle om et 12-årigt barn, der bliver systematisk voldtaget, til at handle om en nysgerrig teenager, der på eget initiativ - og med egen tilfredsstillelse for øje - forfører ældre mænd. Det skete ikke mindst, da Stanley Kubrick i 1962 filmatiserede den berømte roman og blev grundstenen i den nye Lolita-myte.

Lotus er et opdigtet navn. Mofibo er hendes sande identitet bekendt. DE KALDTE MIG LOLITA er en Mofibo Original lydbog, der er skrevet og indlæst af Lea Linstow. Titlen udkommer 19. september 2023 og er produceret af Filt København.

Det vil være muligt at lytte eksklusivt til lydbogen før officiel lancering d. 19. september 2023 i Mofibos online presserum: https://press.mofibo.com

NB: Omtaler af titlen må gerne offentliggøres pr d.d., men lydbogsanmeldelser må ikke offentliggøres før d. 19. september 2023 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 19. september 2023 kan du finde lydbogen i Mofibos app.

Forfatter: Lea Linstow
Indlæser: Lea Linstow

Billeder af cover findes nedenfor og kan frit benyttes med tilhørende kreditering.

Lea Linstow (f. 1989) er uddannet sociolog og har arbejdet med dokumentariske lyd-fortællinger siden 2018 for bl.a. DR og Radio24syv.