Uffe vil flyve: Lyddokumentar om aarhusiansk true crime og en overmediterende sekt

3 oktober 2024

Journalist og tidligere politiefterforsker, Sebastian Richelsen, dykker endnu engang ned i en markaber mordsag. Men hvad der starter som en 'klassisk' true crime ender med at afdække en sekt, der er overbevist om, at de gennem meditationen kan skabe verdensfred - og desuden opnå evnen til at flyve. Så ud over at søge svar i selve mordsagen, må Sebastian nu også finde svar på om meditation i ekstreme mængder er farligt for sindet.

Kom med på Sebastian Richelsens rejse ind i sindets og meditationens verden, hvor det ikke kun er mental balance og indsigt, der hersker. Tværtimod. I 1983 skød og dræbte Uffe et voksent søskendepar, Jens og Vibeke, i en lejlighed i Viby lidt udenfor Aarhus.

Da et af ofrenes søn kontakter Sebastian Richelsen i håbet om at få svar på, hvorfor hans far og faster skulle dø, går den tidligere politiefterforsker ind i sagen. Han vil undersøge, om det var jalousi, om det var sindssyge eller var det pga. den meditationssekt, de alle tre var en del af?

Både gerningsmanden Uffe, samt ofrene Jens og Vibeke var nemlig en del af TM-bevægelsen. TM står for Transcendental Meditation, der i bund og grund bygger sit virke på - ud over at blamere sig med en lang række Hollywood-navne på medlemslisten - en helt særlig meditationsteknik. Bliver du dygtig nok til at meditere, kan du nå til det højeste stadie af meditation - og dermed bliver du i stand til at flyve.

Sebastian Richelsen går på jagt i drabssagen, men også i meditationsmiljøet. Han møder mennesker, der kendte de implicerede fra sagen i 1983, og som peger på, at sekten og meditationen var skadelig for den skrøbelig Uffe, som derfor blev drevet ud i ekstremerne. Dette er en rejse ind i sektens natur. En sekt, som stadig eksisterer i dag.

Lyddokumentaren UFFE VIL FLYVE udkommer som Mofibo Original mandag d. 7. oktober.

Det vil være muligt at lytte eksklusivt til lydbogen før officiel lancering d. 7. oktober 2024 i Mofibos online presserum: https://press.mofibo.com.

Opret et presselogin og hold øje med hvornår den er uploadet. Kig under menuen 'Udgivelser', klik på titlen og scroll ned. Hvis fanen 'Lydbog' ses, er filen tilgængelig.

NB: Omtaler af titlen må gerne offentliggøres pr d.d., men anmeldelser må ikke offentliggøres før den 7. oktober 2024 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 7. oktober 2024 kan du finde lyddokumentaren i Mofibos app.

Forfatter: Sebastian Richelsen
Indlæser: Sebastian Richelsen

Billeder af cover og forfatter findes nedenfor og kan frit benyttes med tilhørende kreditering.