Tragedien i min familie: Fortrængte børnetraumer, familiehemmeligheder og tabuer gennem generationer

22 august 2024

TRAGEDIEN I MIN FAMILIE er en sand historie om familiemord og den familie, som står forstenede tilbage efter tragedien. Som voksen søger Sanne nu selv svarene på, hvad der skete dengang hendes onkel tog livet af hendes elskede fætter og kusine, og hvorfor familien har tabubelagt tragedien.

Sanne er blevet en voksen kvinde, da hendes unge gudsøn dør en alt for tidlig død. Hans dødsfald åbner en port til en sorg, som Sanne troede, hun havde parkeret i sin ungdom, og da fortiden finder vej til nutiden, beslutter hun sig for at se tragedien direkte i øjnene.

Nu vil hun forstå, hvad der skete dengang, hendes familie blev forsidestof på formiddagsbladene med ordene "Far kvalte sine to børn" på spisesedlerne. Hvorfor tog hendes onkel livet af sig selv og hans søn og datter, der var som søskende for hende?

For selvom tragedien har præget det meste af hendes ungdom, har hun aldrig fået historien udfoldet ordentligt. Hun var bare et stort barn, da det skete, og hun har aldrig læst det, aviserne skrev. Eller talt med sin familie om det. Hun ved faktisk ikke, hvordan det kunne gå så galt, eller hvorfor hendes familie har været så tavse omkring det.

Sanne går på biblioteket og bestiller alle de gamle aviser og begynder at kortlægge sine egne erindringer om den familie, hun mistede, da hun var 13 år. Og en meget større historie om svigt og misbrug og skam åbner sig.

TRAGEDIEN I MIN FAMILIE handler om fortrængte traumer, om hvorfor hendes familie er så god til at holde de mest frygtelige hemmeligheder skjult, hvordan en tragedie kan ramme store børn ekstra hårdt og ende med at blive videregivet fra generation til generation. Historien udkommer som Mofibo Original d. 2. september og er skrevet af Sanne Aasborg Fandrup & Lea Linstow.

Det vil være muligt at lytte eksklusivt til lydbogen før officiel lancering d. 2. september 2024 i Mofibos online presserum: https://press.mofibo.com

NB: Omtaler af titlen og interviews med forfatteren må gerne offentliggøres pr d.d., men lydbogsanmeldelser må ikke offentliggøres før d. 2. september 2024 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 2. september 2024 kan du finde lydbogen i Mofibos app.

Forfattere: Sanne Aasborg Fandrup & Lea Linstow
Indlæser: Lea Linstow

Billeder af cover og den ene forfatter findes nedenfor og kan frit benyttes med tilhørende kreditering.

Om forfatterne:

Sanne Aasborg Fandrup (f. 1967) er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi i formidling og senere i offentlig forvaltning. Hun arbejder i dag som kvalitets- og supportchef i Region Sjælland.

Lea Linstow (f. 1989) er uddannet sociolog og har arbejdet med dokumentariske lydfortællinger siden 2018 for bl.a. DR og Radio24syv.