Sortemose - en stor grøn sofa satte strøm til forfatterens fantasi

18 september 2023 - Sidst opdateret 1 november 2023

Tredje sæson i krimiserien Skadedyr foregår igen i Blovstrød, denne gang ved Sortemosen, der lægger jord og vand til drab, voldtægter og overfald. Den lokale forfatter Thomas Bjerg blev inspireret, da han opdagede en mystisk sofa under en sammenflikket tipi inde i den dunkle mose.

Sofaen var grøn og svulmende stor, og den stod langt inde i Sortemosen ved Blovstrød under en presenning, spændt ud på granrafter. Og den gav den lokale krimiforfatter Thomas Bjerg idéer om drab, voldtægter og menneskejagt. Han var en aften sidste sommer i den dunkle mose på research til sin tredje krimi i serien SKADEDYR.

"Jeg gik og klaskede myg og hestebremser, og så fik jeg øje noget grønligt, der flagrede et godt stykke fra den krogede sti. Jeg maste mig rundt om et mørkt vandhul, og det grønne viste sig at være en presenning. Nogen havde rejst granrafter, bundet dem sammen og spændt presenningen ud over. Inde under stod en bred, grøn sofa på et skelet af brædder, og der lå en sav og en pose med farvede aftryk af nogle hænder. Da jeg trak presenningen til side, så jeg for mig, at der hang et lig af en kvinde," siger Thomas Bjerg.

Sofaen og Sortemosen blev vigtige elementer i handlingen, som nu for tredje gang foregår i Blovstrød. Gerningsmænd voldtager og dræber i moser og skove, og krimien med titlen SORTEMOSE rummer masser af natur og dyreliv.

"Der er noget dragende over mosens mørkebrune vand og bundløse huller. Det er uhyggeligt med de såkaldte hængesække af planterødder og stængler, som man kan falde igennem, hvis man begiver sig ud på dem. Dermed bliver mosen et billede på det morads af død og hemmeligheder, som hovedpersonen begiver sig ind i."

I bogen får journalisten Martin Eriksen job hos den excentriske opfinder Esben, der har indrettet sin klimateknologiske virksomhed på den matrikel, der i virkeligheden huser Allerød Privatskole og ingeniørvirksomheden NIRAS. Herfra kan hovedpersonerne se ned på Sortemosen, der får en helt særlig rolle for dem.

"Jeg får idéer, når jeg går og løber i skovene og moserne, men jeg justerer på virkelighedens lokaliteter, så de passer ind i mine plot," forklarer Thomas Bjerg.

Sofaen inde i mosen er stadig et mysterium. Nogle måneder efter researchturen forsvandt den igen, og i dag undrer Thomas Bjerg sig:

"Hvem bærer en kæmpe sofa halvanden hundrede meter ind i en ufremkommelig mose og rejser et stort telt over den? Og derpå fjerner den igen? Hvad brugte de den til?”

SORTEMOSE udkommer d. 5. oktober som Mofibo Original lydbog indlæst af Peter Carstens. Titlen udkommer desuden samme dato som papirbog på Forlaget Hoff & Poulsen.

Det vil være muligt at lytte eksklusivt til lydbogen før officiel lancering d. 5. oktober 2023 i Mofibos online presserum: https://press.mofibo.com.

NB: Omtaler af titlen må gerne offentliggøres pr d.d., men lydbogsanmeldelser må ikke offentliggøres før den 5. oktober 2023 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 5. oktober 2023 kan du finde lydbogen i Mofibos app.

Forfatter: Thomas Bjerg
Indlæser: Peter Carstens

Thomas Bjerg (f. 1963) er forfatter, freelancejournalist og underviser på Redaktionen.dk.

Tidligere udgivelser:
Skadedyr II – Hittebarn, Mofibo 2021, Hoff & Poulsen 2022