P-vagterne: Den døde diplomat - en puslespilskrimi med helt usandsynlige helte

11 september 2023 - Sidst opdateret 1 november 2023

To københavnske p-vagter finder en død mand i en diplomatbil. Han er kvalt med sit eget slips. Deres chef vil have dem på andre tanker og nedsætter en taskforce på i alt fire p-vagter, der skal opstøve nogle bortførte hunde. Men ak. Før de fire vagter kan nå at sige "vov", har de rodet sig alt for langt ud i sagen om den døde diplomat, en sag, der pludselig bliver farlig for dem selv.

De fire p-vagter har problemer nok i forvejen. Mo mener helt bestemt, at han ligner Al Pacino. Han er i hvert fald ikke ret høj. Hans gamle bandevenner må helst ikke opdage, at han arbejder for ’systemet’. Astrid er buttet og mild, men usikkerheden ulmer. Hvor længe kan hun holde den nede med kiks? Lykke er altid sur, mest på politiet. Alligevel er hun så altid kæreste med politimænd. Stefan er vendt hjem til sin demente mor, der viser sig at have en fortid fuld af hemmeligheder.

P-vagters chef hedder Chef og kalder alle hundrede p-vagter for enten Pernille eller Erling. I Københavns Kommunes Område for Parkering diskuteres vægtige emner, såsom djøf-biler og fodsvamp, om vagterne kan få lov til at gå i korte bukser om sommeren, og hvorfor nogle mennesker slikker andre i øret.

DEN DØDE DIPLOMAT er første roman i serien P-vagterne. Vi følger fire usandsynlige helte i gule veste, mens de skriver biler, løser mordgåder og vokser tættere og tættere sammen.

Historien udkommer som Mofibo Original lydbog d. 12. oktober og er indlæst af Peter Pilegaard. Bogen udkommer desuden samme dag i en trykt version på forlaget Umlaut.

Det vil være muligt at lytte eksklusivt til lydbogen før officiel lancering d. 12. oktober 2023 i Mofibos online presserum: https://press.mofibo.com.

NB: Omtaler af titlen må gerne offentliggøres pr d.d., men lydbogsanmeldelser må ikke offentliggøres før den 12. oktober 2023 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 12. oktober 2023 kan du finde lydbogen i Mofibos app.

Forfatter: Steen Bille & Lisbeth Bille
Indlæser: Peter Pilegaard

Billeder af cover og forfattere findes nedenfor og kan frit benyttes med tilhørende kreditering.

Om forfatterne:

Steen og Lisbeth Bille har skrevet to anmelderroste krimiserier. Thea Vind-serien omfatter Gudindens sidste offer, Nattens Gerning, I ond tro og Vredens ord. I Mandix-serien er titlerne Patent på mord, Farlige forbindelser og Blodets bånd.

Lisbeth A. Bille har studeret antropologi og arbejdet som videnskabsjournalist. Hun er i dag forfatter på fuld tid.

Steen Bille er dramaturg og har arbejdet som konsulent for spillefilm på Det Danske Filminstitut og som vært på DR P1. Han er i dag manuskriptforfatter og konsulent for bl.a. Det Maltesiske Filminstitut og formand for Kriminalakademiet.