Min kamp for retfærdighed - dansk topadvokat bekæmper råddent retssystem

29 januar 2024 - Sidst opdateret 22 marts 2024

Jane Fisher-Byrialsen er en dansk advokat, der bor og arbejder i USA. Hun blev kendt herhjemme for "Malthe-sagen", da den danske 22-årige pædagogstuderende, Malthe Thomsen, under et praktikforløb i New York blev anklaget og fængslet på den berygtede fangeø Rikers Island for pædofili og overgreb på børnehavebørn. Han endte med at afgive falsk tilståelse til en forbrydelse, han aldrig havde begået, fordi politiet løj og pressede ham til at indrømme. Jane Fisher-Byrialsen fik ham løsladt og siden frikendt og renset. I titlen, MIN KAMP FOR RETFÆRDIGHED, som hun har skrevet sammen med journalist Thea Pedersen, dykker vi ned i otte konkrete kriminal- og retssager, der har været definerende for Janes karriere som topadvokat og virke som ekspert i sager om uskyldigt dømte. Undervejs gennemlever vi hendes personlige rejse fra Fyn til USA og hendes dedikerede detektivarbejde og kamp for at opnå retfærdighed i et ulige amerikansk retssystem, hun betegner som sygt.

I 2014 fik danskerne øjnene op for Jane Fisher-Byrialsen, da hun fik den danske pædagogstuderende Malthe Thomsen frikendt for en forbrydelse, han havde tilstået og sad fængslet for - selv om han aldrig havde begået den.

I USA blev Jane allerede et kendt navn, da hun fik kæmpet den største forsikringssum hjem i New Yorks historie til sin klient, der var blevet uskyldigt dømt i en af USA’s mest kendte kriminalsager, The Central Park Five. Siden har hun som forsvarsadvokat gjort det til sit varemærke at kæmpe imod et diskriminerende og uretfærdigt retssystem. Ifølge Jane står man i USA nemlig bedre stillet som rig og skyldig, end som fattig og uskyldig.

Princippet om at være ”uskyldig indtil det modsatte er bevist” er en utopisk forestilling i landet, der kalder sig selv ”Verdens største demokrati”. Uanset om man mener, at Janes klienter står på den rigtige eller forkerte side af loven, giver bogens gennemgang af de fundamentale uligheder og markante forskelle mellem det amerikanske og det danske retssamfund stof til eftertanke om, hvilket retssamfund vi i Danmark selv ønsker at have. Janes sans for retfærdighed gennemsyrer alle de sager, hun påtager sig. I bogen forholder hun sig befriende ærligt og kritisk til politiet og det juridiske etablissement og giver chokerende indsigter i retstilstanden i USA - helt uden omsvøb.

Lydbogen MIN KAMP FOR RETFÆRDIGHED er historien om den unge kvinde fra Danmark, der følger sit kald som forsvarer i USA blot for at opdage den mørke side af det amerikanske retssystem.

Bogen, der dels er en gennemgang af otte af Janes mest medieombruste og skelsættende sager, og dels en selvbiografi, udkommer som Mofibo Original d. 5. februar 2024.

Det vil være muligt at lytte eksklusivt til lydbogen før officiel lancering d. 5. februar 2024 i Mofibos online presserum: https://press.mofibo.com

NB: Omtaler af titlen og interviews med forfatteren må gerne offentliggøres pr d.d., men lydbogsanmeldelser må ikke offentliggøres før d. 5. februar 2024 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 5. februar 2024 kan du finde lydbogen i Mofibos app.

Forfattere: Jane Fisher-Byrialsen & Thea Pedersen
Indlæser: Rie Sørensen