Mærket - Charlotte og Esben Dalgaards fortælling om at leve med sygdom

31 oktober 2023 - Sidst opdateret 1 marts 2024

MÆRKET er en bog om livets helt store kærlighed, der pludselig måske ikke længere er for altid. Om op- og nedture, om at se forgængeligheden i øjnene og prøve at lære, hvordan man lever med døden, som en uønsket tredjepart i ægteskabet. Charlotte og Esben sætter i denne mini-biografi ord på deres store forskelligheder, på noget af det vi allerhelst vil undgå at tale om og sammen prøver parret at gøre op med perfekthedskultur og tavshedstabuer.

Skuespiller Esben Dalgaard er uhelbredeligt syg. Men det er ikke kun Esben, der er ramt. I det øjeblik, han fik sin diagnose, spredte kræftens konsekvenser sig til hele familien.

I lydbogen MÆRKET sætter Esben Dalgaard og hans hustru Charlotte ord på, hvordan det er at være ramt sammen. Det er ikke alene en fortælling om kræft, men snarere om de ringe i vandet, kriser fører med sig - mens det hele sker. For familien Dalgaard står midt i forløbet lige nu.

De lukker os ind i et lukket, tabubelagt og mørkt rum, hvor ikke alt er lige smukt, når man tænder lyset. De er hudløst ærlige omkring, hvor forskelligt de har håndteret denne krise. Esben insisterer på at leve "nu" og ikke fokusere på den fremtid, som lægen for to år siden fortalte ham "nok ikke blev særlig lang". Charlotte reagerede modsat og blev bange og sortseende. De er mærket på hver deres måde: den syge, og den pårørende.

På trods af forskellighederne, der til tider er ved at rive dem i stykker, skinner kærligheden dog glimtvis.

Charlotte og Esbens mål med at dele deres historie er, at mennesker, der står i egne livskriser, kan spejle sig i dem og vide, at forskellige reaktioner er normale og helt ok. Derudover indeholder bogen også historien om deres første møde, den spirende kærlighed, og opbygningen af den familie, de håber at blive ved med at være længe endnu.

MÆRKET udkommer som Mofibo Original lydbog d. 3. november 2023. Desuden udkommer titlen i papirudgave til februar 2024 på Forlaget Frydenlund.

Det vil være muligt at lytte eksklusivt til lydbogen før officiel lancering d. 3. november 2023 i Mofibos online presserum: https://press.mofibo.com

NB: Omtaler af titlen og interviews med forfatteren må gerne offentliggøres pr d.d., men lydbogsanmeldelser må ikke offentliggøres før d. 3. november 2023 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 3. november 2023 kan du finde lydbogen i Mofibos app.

Forfattere: Esben Dalgaard, Charlotte Dalgaard og Stine Buje
Indlæsere: Esben Dalgaard og Charlotte Dalgaard