Hogwarts Biblioteket kommer til live på lyd

28 september 2023 - Sidst opdateret 1 november 2023

De bøger som alle troldmænd og hekse fra Harry Potter-universet kender til, bliver nu tilgængelige på lyd for første gang på dansk. Helt ny-instruerede lydbogsversioner af J. K. Rowlings BARDEN BEEDLES EVENTYR, FANTASTISKE SKABNINGER OG HVOR DE FINDES samt QUIDDITCH GENNEM TIDERNE ser dagens lys d. 9. oktober eksklusivt på Mofibo.

Som alle fans af Harry Potter-historierne ved, så er hylderne i Hogwarts Biblioteket fyldt med alle mulige fængslende bøger. Og nogle af dem indeholder grundige notater fra berømte figurer som Albus Dumbledore. Der er især tre historier, som du måske har hørt visse velkendte Hogwarts-elever nævne, og som du nu kan sætte på din lytteliste, idet Mofibo sætter lyd til disse fantastiske fortællinger.

BARDEN BEEDLES EVENTYR
‘Barden Beedles eventyr’ er en samling af historier, som Hogwarts-elever kender lige så godt, som mugglerbørn kender ‘Tornerose’ og ‘Askepot’. Hvis du ikke tror på det, så spørg bare Ron Weasley: Han var rystet over, at Harry og Hermione ikke havde hørt om Hare Hop; heltinden i ét af eventyrene.

Barden Beedle er obligatorisk læsning for alle Harry Potter-fans. Og når det gælder den sidste historie i bogen, 'Eventyret om de tre brødre', så lad os bare sige, at professorens kommentarer især er interessante for læsere, som kender til Dødsregalierne.

Lars Mikkelsen lægger stemme til Barden Beedles, og han er den primære stemme i fortællingen. Githa Lehrmann lægger stemme til J. K. Rowling i forordet, der er lavet til 'mugglere', så ikke-magikerne får forklaret de ting, der kan blive for magiker-indforstået. Nis Bank-Mikkelsen lægger stemme til Dumbledore. Hans lærde stemme sætter eventyrene i en historisk og faglig kontekst, tager lytteren i hånden og baner vejen for, hvordan hvert eventyr skal fortolkes.

FANTASTISKE SKABNINGER OG HVOR DE FINDES
‘Fantastiske Skabninger og Hvor de Findes’ er fortalt af den verdensberømte Newt Scamander - også kendt fra filmene af samme navn. Newt Scamander er en magiker-zoolog, der rejste verden rundt i det tidlige 20. århundrede for at forske i magiske væsner.

Denne bog er en sjov og fascinerende guide til magiske skabninger og obligatorisk læsning for alle fans af magiens verden - og helt sikkert én Hermione Granger har læst. Michael Slebsager lægger stemme til Newt Scamander.

QUIDDITCH GENNEM TIDERNE
Ingen kommende Quidditch-stjerne bør så meget som overveje at samle et kosteskaft op uden først at have læst Kennilworthy Whisp’s ‘Quidditch gennem Tiderne’. Harry Potter lærte selv meget af bogens udførlige indførsel i sporten – men det var selvfølgelig før, bogen blev konfiskeret af Professor Snape. Han læste f.eks., at man kan bryde reglerne på 700 måder i Quidditch – og hver eneste overtrædelse havde fundet sted i kampen om Verdensmesterskabet i 1473!

Thomas Gulstad lægger stemme til Kennilworthy Whisp, der er fortælleren i bogen. Hans dybe og lidt raspede stemme får ham til at lyde vidende, erfaren og hyggelig. Men også som en edgy sportsentusiast. Özlem Saglanmak lægger stemme til Ginny Potter, mens Susanne Breuning lægger stemme til Rita Rivejern i ekstramaterialet til sidst i bogen. Dette inkluderer mere end halvanden times bonusindhold med historien om Quidditch World Cup-finalen i 2014 samt kommentarer til finalen fra Rita Rivejerns og Ginny Potters perspektiv.

De tre titler vil være tilgængelige eksklusivt på Mofibo d. 9. oktober 2023. De nye indspilninger er instrueret af Lars Thiesgaard.

Oversigt over indlæsere og instruktion:

BARDEN BEEDLES EVENTYR:
Barden Beedles: Lars Mikkelsen
J. K. Rowling: Githa Lehrmann
Dumbledore: Nis Bank-Mikkelsen

FANTASTISKE SKABNINGER OG HVOR DE FINDES:
Newt Scamander: Michael Slebsager

QUIDDITCH GENNEM TIDERNE:
Kennilworthy Whisp: Thomas Gulstad
Ginny Potter: Özlem Saglanmak
Rita Rivejern: Susanne Breuning

Instruktør: Lars Thiesgaard

NB: Omtaler af de ny-instruerede lydbøger må gerne offentliggøres pr d.d., men deciderede lydbogsanmeldelser må ikke offentliggøres før den 9. oktober 2023 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 9. oktober 2023 kan du finde lydbøgerne i Mofibos app.

Billeder af covers findes nedenfor og kan frit benyttes med tilhørende kreditering.

Læs mere om Hogwarts Biblioteket her: