Bloddronningen - massemorder eller uskyldigt dømt?

12 oktober 2023 - Sidst opdateret 1 november 2023

Grevinde Elizabeth Báthory er rig, intelligent, indflydelsesrig og magtfuld. Da hendes mand, en fremtrædende krigsherre, bliver dræbt, er det op til hende at beskytte og forsvare hvad der tilhører hende og de mange mennesker, der er afhængige af hende. Kongen og hans mænd satser på at tage alt, hvad grevinden ejer - inklusive hendes unge døtre. Og da hendes mand ikke længere står på vejen, forbereder de deres angreb.

På slottet Čachtice driver Elizabeth en klinik, hvor hun plejer de syge. Men efterhånden som dødelige sygdomme begynder at sprede sig, gør en bølge af vedvarende rygter det også. Hvorfor dør så mange unge tjenestepiger på slottet? Udøver grevinden sort magi? Er hun en heks? Er der en forbandelse over hende? Ingen har set noget med egne øjne, men historier om grusomhed og mord begynder at omgive grevinden. Hun ser ud til at trække et spor af blod efter sig.

BLODDRONNINGEN er historien om Elizabeth Báthory (1560–1614), der i historiebøgerne beskrives som verdens mest aktive kvindelige seriemorder. Hun blev anklaget for at have tortureret og myrdet mere end 600 unge kvinder, men da hun skulle stilles for retten, blev der holdt en falsk retssag. Bagefter blev hun muret inde i sit soveværelse, hvor hun levede i isolation indtil sin død fire år senere. Men hvad er sandhed, og hvad er myte i historien om grevinden?

– BLODDRONNINGEN er en velskrevet og medrivende historie om en magtfuld kvindes fald. Til trods for at begivenhederne fandt sted for mere end 400 år siden, er historien højaktuel i dag – nu som dengang kan kvinder med magt eller status opfattes som provokerende eller truende. Elizabeth Báthory var nok ikke helt uskyldig, men hvor meget af det, hun blev anklaget for, var i virkeligheden rygter spredt af folk, der ville hende til livs? Vi håber og tror, ​​at lydbogslytterne vil sætte lige så stor pris på denne tankevækkende historie, som vi gør, siger Anna Öqvist Ragnar, producer på BLODDRONNINGEN hos Storytel.

Historien er fiktion, men baseret på virkelige begivenheder. BLODDRONNINGEN er skrevet af Anna Lea, en forfatter med 15 års erfaring inden for film, tv og lyd hos bl.a. BBC, og udviklet i samarbejde med Matthew Hall, en BAFTA-vindende manuskriptforfatter og best seller-forfatter.

– BLODDRONNINGEN er en historie, der trodser vores forventninger på flere måder. Den foregår under et brutalt patriarkat, men viser magtfulde kvinder, der tager kontrol over deres egen skæbne. Det er en gotisk thriller, som er drevet frem af tempofyldt action, men historien har også en dyb sensuel karakter. I bogens begyndelse er vi sikre på vi ved, hvad der er rigtigt og forkert, men vores moral bliver testet gang på gang. Intet er, som det ser ud, og for mig er dette det mest spændende aspekt af historien. Jeg blev inspireret af de muligheder, der fandtes ud over den version af historien, vi er bekendt med. Elizabeth er den dag i dag officielt stemplet som den mest aktive, kvindelige seriemorder nogensinde. Den rekord er baseret på en falsk retssag uden reelle beviser, og alligevel forbliver den beskrevet som en faktuel kendsgerning. Jeg tror, ​​vi stadig har meget at lære af Elizabeths historie, når kvinder selv i dag bliver anklaget, dømt og straffet for deres uafhængighed, for at sige fra eller nægtet muligheden for at tale sin egen sag, siger Anna Lea.

Lydbogen udgives d. 17. oktober på otte forskellige sprog i Storytel-regi. Den danske version hos Mofibo er indlæst af Vibeke Hastrup.

Det vil være muligt at lytte eksklusivt til lydbogen før officiel lancering d. 17. oktober 2023 i Mofibos online presserum: https://press.mofibo.com.

NB: Omtaler af titlen må gerne offentliggøres pr d.d., men lydbogsanmeldelser må ikke offentliggøres før den 17. oktober 2023 med mindre at andet er aftalt med Mofibos PR manager.

Fra d. 17. oktober 2023 kan du finde lydbogen i Mofibos app.

Forfatter: Anna Lea & Matthew Hall
Indlæser: Vibeke Hastrup

Billeder af cover findes nedenfor og kan frit benyttes med tilhørende kreditering.